یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات
مطالب - مقالات - برنامه ها و پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه گاها علمی و اجتماعی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

لینک های مفید 2


تاريخچه لپ تاپ و آشنایی با قطعات داخلی آن...

 
 
چند سال پيش کامپيوترهاي قابل حمل خيلي لوکس بودند و فقط به مردم پولدار و برخي افراد با مشاغل خاص خريد آن توصيه مي شد.مانند همه تکنولوژي ها ،سيستم هاي قابل حمل روز به روز کوچکتر،سبک تر،قوي ترو ارزان تر ميشوند و به همين علت هر ساله لپ تاپ هاي بيشتري به نسبت کامپيوترهاي روميزي فروخته ميشود.همه نشانه ها بر تمايل بيشتر به سوي کامپيوترهاي قابل حمل دلالت دارد،بنابراين بايد قطعا" در اين مورد نيز مطلع باشيد .در اين قسمت فرض کنيد کامپيوتر هاي قابل حمل مانند کامپوتر هاي روميزي هستند ولي سبک وقابل حمل و اين يعني وزني کمتر از 4کيلوگرم و کوچکتر به حدي که در يک کيف دستي جا بگيرد.
 
اين کامپيوتر ها به سه دسته تقسيم ميشوند: PDA يا laptop،luggable کامپيوترهاي قابل حمل اوليه به سختي حمل مي شدند بنابراين به آنها luggable گفته ميشد. اين کامپيوترها به اندازه يک چمدان کوچک وزن بودند از نظر تکنولوژي از کامپيوترهاي روميزي پايين تر و بيش از اندازه گران قيمت نيز بودند.شرکت هاي Compaq، Kaypro وOsborne اولين سازندگان اين کامپيوترها محسوب مي شوند. کامپيوترهاي قابل حمل داراي يک صفحه کليد و اشاره گر موس تو کار و يک صفحه کليد LCD تاشو داشتند .
 
اين کامپيوترها Notebook نيز گفته ميشد زيرا شبيه يک دفترچه يادداشت بزرگ بودند ،آخرين نوع اين کامپيوترها حدود سال 1998به بازار آمد به نام PDA (کمک ديجيتال اشخاص)اين کامپيوترها بيشتر جنبه نگهداري اطلاعات را بر عهده داشتند. نوع ديگر از PDAها با نام PC دستي شناخته مي شوند ،آنها اصولا" لپ تاپ هاي کوچکي هستندبا سيستم عامل Windows Mobile.بجاي موس از قلم فلزي براي اشاره به آيکن ها استفاده مي شود و يک گردونه انگشتي در کنار آن قرار دارد.مدل RIM BlackBerry يک pcدستي است که خيلي مورد استفاده قرار گرفته است.
 
بقیه در ادامه مطلب.... 

ادامه مطلب
[ چهار شنبه 20 / 12 / 1391برچسب:, ] [ 10:29 ] [ کاوه حق پناه ]

مموری کارت یا فلش شما Format نمی شود؟

 

 استفاده از مموری فلش در بین مردم عادی شده است، همین عمومی شدن فلش ها باعث به وجود آمدن مشکلاتی هم شده است، یکی از مشکلات آن Bad Sector شدن مموری و یا Forgot Partition است، که در صورتی که با این مشکلات مواجه شوید نه می توانید مموری خود را باز و نه Format کنید. پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، امروز برای شما بازدیدکنندگان عزیز آموزشی را طراحی کرده که به وسیله این آموزش مشکلات شما در این حوزه پایان می پذیرد.

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 / 11 / 1391برچسب:, ] [ 17:0 ] [ کاوه حق پناه ]

SSD یا HDD 

در باور عموم مردم و حتی برخی از متخصصین، ارتقاء سرعت یک سیستم شخصی یا لپ تاپ با افزودن حافظه رم، تعویض کارت گرافیک و جایگزینی پردازنده با نوع سریعتر و جدیدتر صورت میگیرد و کمتر کسی پیشنهاد تعویض حافظه هارد را به منظور افزایش سرعت سیستم پیشنهاد میکند.

اما در حقیقت تغییر هارد به SSD افزایش بسیار چشمگیری در سرداخل SSDعت سیستم دارد. از سرعت بوت شدن سیستم گرفته تا سرعت اجرای نرم افزارها، Hibernate و خاموش شدن.

سیستم عامل ویندوز از یک Page File در هارد به عنوان رم اضافه استفاده میکند، سرعت دسترسی به این فایل در فراخوانی نرم افزارها و پردازش همزمان چند پروسه تاثیر بسزایی در تجربه کاربر از سرعت و عملکرد سیستم دارد.

به همین دلیل کارشناسان فنی شرکت بازرگانی 33 بر آن شده اند تا راهنمای جامع خرید SSD را تهیه و در اختیار همکاران و علاقمندان قرار دهند.

 

 

 

 

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
[ شنبه 7 / 10 / 1391برچسب:, ] [ 10:48 ] [ کاوه حق پناه ]

تفاوت SD و SDHC و SDXC

SD_SDHC_SDXC

SD ، SDHC و SDXC انواع مختلف SD هستند که بر اساس استانداردهای انجمن SD ساخته میشوند.

به دلیل نیاز روزافزون به ظرفیت بالاتر، کارتهای SD نیز با ظرفیت های بیشتری ساخته شدند (SDHC مخفف SD High Capacity و SDXC مخفف SD Xtended Capacity میباشند).

کارتهای SDHC در ظرفیت هایی بین 4GB تا 32GB و کارتهای SDXC با ظرفیت های بیش از 32GB تولید میگردند. از لحاظ تئوری امکان تولید کارت های SDXC تا ظرفیت 2TB وجود دارد.

بقیه در ادامه مطلب...

 


ادامه مطلب
[ شنبه 7 / 10 / 1391برچسب:, ] [ 9:45 ] [ کاوه حق پناه ]

 

Learning_DRAM

ECC مخفف Error Correcting Code به معنی کد تصحیح خطا میباشد. در حافظه هایی که قابلیت ECC دارند،  معمولا یک چیپ اضافه تعبیه شده است که مسئول کشف و تصحیح خطاهای بوجود آمده در تبادل اطلاعات میباشد. حافظه های دارای ECC غالباً دارای قیمت بیشتر و سرعت کمتری نسبت به مدل مشابه بدون قابلیت ECC میباشند.

حافظه های دارای قابلیت ECC به ECC Memory و حافظه های بدون این قابلیت به Non-ECC Memory مشهور هستند.

با توجه به پایداری بسیار زیاد سیستمهای کنونی معملا استفاده از حافظه های Non-ECC به دلیل سرعت بیشتر و قیمت مناسبتر توصیه میگردد، مگر در موارد خاص مانند محاسبات بسیار دقیق علمی، محاسبات اقتصادی، سرور ها و ...


 منبع: بازرگانی 33

[ شنبه 6 / 10 / 1391برچسب:, ] [ 10:39 ] [ کاوه حق پناه ]

 

SSD

SSD چیست؟

SSD وسیله ذخیره اطلاعات است. به عبارت دیگر عملکرد SSD همانند هارد دیسک کامپیوتر شماست اما سریعتر است. تفاوت اصلی SSD با هارد دیسک این است که هارد دیسک الکترومکانیکی است اما SSD الکترونیکی. یعنی هارد دیسک دارای اجزاء و قطعات متحرک است به طوری که هارد دیسک دارای صفحات مغناطیسی است که به دور محور خود میچرخند و اطلاعات بر روی آن صفحات ذخیره میشود. بنابراین مدت زمانی طول میکشد تا این دیسک ها چرخیده و در موقعیت مناسب برای خواندن یا نوشتن داده قرار گیرند. بر خلاف هارد دیسک ، SSD هیچگونه قطعه متحرکی ندارد و اطلاعات رو بر روی میکروچیپ ها ذخیره میکند، مانند فلش دیسک های USB اما بسیار سریعتر. همچنین SSD ها میتوانند بلافاصله شروع به نوشتن یا خواندن اطلاعات کنند زیرا نیازی به زمان برای جابجایی قطعات متحرک نیست.

 

بقیه در ادامه مطلب...

 


ادامه مطلب
[ شنبه 6 / 10 / 1391برچسب:, ] [ 9:34 ] [ کاوه حق پناه ]

 

 

چگونه اطلاعات را از بین ببرید که امکان بازیابی یا ریکاوری آن وجود نداشته باشد؟

تنها راه حصول اطمینان از عدم امکان بازیابی اطلاعات، نوشتن اطلاعات جدید بر روی اطلاعات قبلی است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید هنگامی که فایلی را جابجا میکنید یا پاک میکنید حتی اگر سطل بازیافت ویندوز خود را نیز خالی کنید، همچنان آن فایل بر روی دیسک شما وجود خواهد داشت. دیسک شما اگر هارد دیسک باشد، مموری موبایل یا دوربین و یا فلش دیسک باشد فرقی نمیکند.

چیزی که اتفاق میفتد این است که سیستم عامل (مثلا ویندوز) در سیستم فایل، اشاره گر آن فایل را پاک میکند و نه خود فایل را. این اشاره گر شامل اطلاعاتی از جمله محل نگهداری خود فایل بر روی دیسک است. پس از پاک شدن اشاره گر، آن قسمت از دیسک به عنوان فضای خالی در نظر گرفته میشود در حالی که همچنان فایل در آن قسمت وجود دارد. فایل در فایل سیستم دیده نمیشود اما از نظر فیزیکی موجود است. تا زمانی که اطلاعات جدید در آن قسمت قرار نگیرد، تمام اطلاعات فایل روی دیسک موجود خواهد بود، حتی در صورت جایگزینی اطلاعات جدید، همچنان امکان بازیابی اطلاعات قبلی با بررسی میدانهای مغناطیسی صفحه دیسک وجود دارد!

هنگامی که فایلی پاک میشود اطلاعات هنوز باقی هستند و ما میتوانیم با استفاده از نرم افزار، اطلاعات را بازیابی کنیم.

نرم افزارهای بازیابی (ریکاوری) سیستم فایل حقیقی را بررسی نمیکنند. آنها محتوای واقعی دیسک را بررسی کرده و فایلهای پاک شده را بازیابی میکنند.

اما نحوه عملکرد نرم افزارهای پاک کردن مطمئن فایل ها چگونه است؟

این نرم افزارها قسمتهایی را که فایل پاک شده اما اطلاعات وجود دارد را بررسی کرده و با داده های تصادفی بازنویسی میکنند. این ابزارها فاکتوری تحت عنوان Pass دارند. یک Pass یعنی اطلاعات یک بار با اطلاعات تصادفی بازنویسی میشوند. درحالی که ابزاری با قابلیت 3 Pass، این کار را سه بار انجام میدهد.

در یک Pass تقریبا بیشتر نرم افزارهای ریکاوری قابلیت بازیابی فایل را نخواهند داشت. اما این روش ضعیف به نظر میرسد زیرا سرویسهای اطلاعاتی همچون FBI و CIA میتوانند اطلاعات را بازیابی کنند. آنچه در کاربردهای نظامی قابل قبول است، هفت Pass میباشد. هر چه تعداد Pass های بیشتری اجرا شود، احتمال بازیابی اطلاعات به صورت نمایی کاهش میابد.

برای دانلود نرم افزار مربوط به پاک کردن کامل اطلاعات، اینجا کلیک نمایید.

 

[ شنبه 5 / 10 / 1391برچسب:, ] [ 18:22 ] [ کاوه حق پناه ]

 

فن کامپیوتر شما هم صدا می دهد؟

صدا چیزی نیست که بخواهیم از آن فرار کنیم اما در مورد کامپیوتر، این مساله به هیچ عنوان صادق نیست. ما همیشه از صدای زوزه ی فن هایمان بیزار هستیم. البته هنگامی که صدای بازی را بلند کرده ایم و یا با گوش دادن موزیک به کارمان ادامه می دهیم، این صدا در گوشمان گم می شود. ولی امان از آن وقتی که نیاز به سکوت داشته باشیم و فن ها ناگهان شروع به زوزه کشیدن کنند... در این مطلب می خواهیم به بررسی راه هایی بپردازیم که احتمالا شما را از این مشکل نجات خواهند داد.

فن کامپیوتر شما هم صدا می دهد؟

بقیه در ادامه مطلب... 

 

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 9 / 5 / 1391برچسب:, ] [ 8:52 ] [ کاوه حق پناه ]

اگر شما برای اتصال به نت از یک مودم وایرلس در منزل یا محل کار خود استفاده نمی کنید دیگر نگران  نباشید اکنون با خواندن این پست و نصب یک نرم افزار کم حجم به راحتی می توانید به وسیله لپ تاپ خود اینترنت آن را به صورت وایرلس در محیط برای لپ تاپ ها و یا موبایل های دیگر به اشتراک بگذارید.

در حقیقت با این روش لپ تاپ شما به یک WiFi Hotspot تبدیل خواهد شد. اما این کار چگونه ممکن می شود ؟

 

بقيه در ادامه مطلب ....

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 21 / 4 / 1391برچسب:لپ‌تاپ خود را به یک WiFi Hotspot تبدیل کنید!, ] [ 20:9 ] [ کاوه حق پناه ]

 در برخی از مکانها مثل مدرسه،دانشگاه و اداره ها نیاز داریم پورتهای USB سیستم ها را فعال و غیر فعال کنیم،در ادامه برخی روشهای انجام این کار را بیشتر توضیح میدهیم.

 

انزل وب

بقیه در ادامه مطلب...

 

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 13 / 11 / 1390برچسب:چگونه پورتهای USB را فعال یا غیر فعال کنیم , ] [ 20:0 ] [ کاوه حق پناه ]

شاید برای شما نیز جالب باشد دانستن این موضوع که چگونه کشور ایران به شبکه اینترنت اتصال دارد و در این رابطه چه شرکت هایی مسئول انجام این اتصال ها بوده اند. شاید نیز تا کنون در دوره هایی که سرعت اینترنت در ایران کاهش یافته است شنیده اید که مثلاً کشتی با برخورد با کابل های زیر دریایی باعث این جریان شده است … . در این نوشته از کرال پی سی به بررسی خطوط ارتباطی ایران با شبکه جهانی اینترنت می پردازیم تا از این به بعد در حین استفاده از این سرویس و یا بهتر است بگوییم شبکه بدانید که اطلاعات ارسالی و دریافتی شما از چه طریقی جریان پیدا می کنند.
 

 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 16 / 10 / 1390برچسب:ایران چگونه به اینترنت وصل است ؟ , ] [ 1:49 ] [ کاوه حق پناه ]

تاریخچه :

بنیانگذاران اصلی HDMI شرکت های: Hitachi, (Panasonic ,National ,Quasar) Matsushita Electric industrial, Philips , Silicon Image , sony , Thomson (RCA ) Toshiba هستند. سیستم محافظ محتوای دیجیتال و HDCP نیز LLC را فراهم کرده که توسط intel برای HDMI تولید شده است. HDMI توسط کمپانی های FOX ,UNIVERSAL, WARNER BROS و DISNEY و همچنین شرکتهای تلویزیونهای کابلی همچون (DirecTV ,Echo Star (Dish net work و Cable labs حمایت می شود.

در ۱۶ آپریل ۲۰۰۲ بنیانگذاران HDMI با هدف بوجود آوردن AV connector سازگار با DVI شروع به کتر بر روی ۱٫۰HDMI کردند. در آن زمان DVI-HDCP ‌(به همراه HDCP) و DVI-HDTV (DVI-HDCP از استانداردهای ویدئویی CEA-861-B استفاده می کرد) در HDTV ها استفاده می شدند. ۱٫۰ HDMI برای بهبود عملکرد HDTV DVI- با استفاده ازکانکتر های کوچکتر و اضافه کردن محافظ سیستم صوتی، و تقویت YCbCr طراحی شده بود.

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 23 / 8 / 1390برچسب:HDMI چیست و چه کاربردی دارد!, ] [ 2:4 ] [ کاوه حق پناه ]

 

کیس ، یک جعبه فلزی و پلاستیکی است که قطعات اصلی یک کامپیوتر را در خود جای می دهد .

 با این که کیس دارای نقشی حیاتی در یک کامپیوتر نظیر پردازنده و یا مادربرد نمی باشد، ولی نمی توان به آن صرفا" به عنوان یک جعبه نگاه کرد .

کیس دارای نقشی اساسی در رابطه با نحوه عملکرد مناسب و شکل ظاهری یک کامپیوتر است :ساختار : مادر برد در کیس و در محل مورد نظر بسته می شود.

سایر قطعات داخلی به مادربرد متصل شده و یا مستقیما" به کیس بسته خواهند شد .

.....


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 4 / 8 / 1390برچسب:درباره کیس کامپیوتر, ] [ 9:10 ] [ کاوه حق پناه ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog By KMF :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا جهت علاقمندان به فناوری اطلاعات و رایانه و انجام امور مربوط به دروس و پروژه ها میباشد. (البته شایدم یکمی بیشتر). البته ناگفته نمونه که علاوه بر مطالب عنوان شده ، مطالبی نیز در باب اجتماعی و فرهنگی و هنری و گاها نیمه 30یا30 که پیگرد نداشته باشه :) جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان گذاشته شده. همه مطالب متعلق به بنده نبوده و بعضآ توسط ساير دوستان و اون دسته عزیزانیه که مطالبشون موجوده و نتونستم منبعش رو پیدا کنم، ارائه ميشه. شما نيز چنانچه تمايل به ارسال مطلبی داشته باشيد،با كمال مسرت آنرا با نام خودتان در وبلاگ منتشر ميكنم. تاریخ تاسیس: 20 مهر 1390 ارادتمند شما: کاوه حق پناه
موضوعات وب
1 لینک های مفید
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

امکانات وب
Online User